مواد لازم برای پر کردن دندان
نوشته شده توسط : نت ابزار

پرکردن دندان یک عمل کاملا تخصصی است که برای جلوگیری از خرابی و پوسیدگی دندان انجام می‌شود. در طی این عمل پزشک متخصص ابتدا قسمت های پوسیده دندان شما را می‌تراشد، سپس با مواد مخصوصی قسمت های خالی دندان شما را پر می‌کند. امروز در این مقاله قصد داریم تا شما را با یکسری از این مواد  آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

انواع مواد پر کننده دندان

دندانپزشکان و متخصصان ترمیمی و زیبایی از مواد مختلفی برای پر کردن دندان، رفع ترک و شکستگی دندان ها و احیای آن ها استفاده می کنند. مهم ترین و رایج ترین مواد پر کننده دندان در ادامه توضیح داده شده اند.

همچنین درمورد ویژگی های یک کلینیک خوب بیشتر بخوانید. 

آمالگام ها

ابتدایی ترین و پر استفاده ترین ماده برای ترمیم دندان ها و پر کردنشان، آمالگام است. آمالگام معمولا برای پر کردن دندان های خلفی استفاده می شود و به دلیل ظاهر غیرطبیعی که دارد برای ترمیم دندان های جلو استفاده نمی شود.

آمالگام ترکیبی از نقره، قلع، مس و جیوه و یکی از قدیمی ترین مواد دندانپزشکی است. این ترکیب در برابر فشار زیاد ناشی از جویدن مقاومت می کند، با دوام است و به طور کلی به خوبی تحمل می شود.

محتوای جیوه موجود در آمالگام بارها و بارها مورد بحث و گفتگوی دندانپزشکان بوده و هست و بسیاری از بیماران هنوز مطمئن نیستند که آیا پر کردگی های امالگام ایمن هستند یا خیر.  اما با این وجود آمالگام به دلیل قیمت پایین ، خواص فرآوری خوب و ماندگاری طولانی ، هنوز هم ماده پرمصرفی در دندانپزشکی است.

درمورد بریج دندان بیشتر بدانید. 

آینومر

یکی از امروزی ترین روش های پر کردن دندان ها استفاده از سمنت گلاس آینومر است. این ماده پر کننده استحکام نسبتا زیادی دارد اما ماندگاری پایینی دارد. به همین جهت کمتر از آن برای به عنوان پرکردگی استفاده می شود.

از سیمان گلاس آینومر بیشتر برای ترمیم و پر کردن دندان کودکان استفاده می شود. به جز این، برای ترمیم پوسیدگی های جزئی و کوچک گلاس آینومر بهترین گزینه موجود است. سیمان گلاس آینومر حاوی فلوراید است که در طول زمان پر شدن به آرامی آزاد می شود.

طلا

طلا یکی از بهترین مواد برای ترمیم و پر کردن دندان است. هرچند که اغلب افراد ممکن است طلا را به عنوان آخرین گزینه ترمیم دندان در نظر بگیرند، اما بدون شک در شرایط زیر پر کننده های طلا بهترین روش ترمیمی برای دندان ها هستند:

  • زمانی که بیمار به سایر مواد پر کننده حساسیت داد
  • زمانی که بیمار تمایلی به استفاده از آمالگام ندارد یا لثه هایش در برابر این ماده پر کننده مقاومت نشان می دهند.
  • زمانی که فشار و استرس وارد شده بر پر کردگی زیاد باشد و آمالگام یا سایر مواد پر کننده دندان تحمل این فشار را نداشته باشند.

سخن آخر

گاهی اوقات پوسیدگی دندان به قدری زیاد است که با مواد پر کننده قابل ترمیم نیست. برای مثال ممکن است بیشتر تاج دندان پوسیده باشد و پس از تراشیدن پوسیدگی تنها بخش کوچکی از دندان باقی بماند.

در چنین مواردی ما نیاز به یک روش دیگر برای ترمیم و احیای دندان داریم. روکش دندان به عنوان آخرین روش ترمیم دندان می تواند به عنوان آخرین و مطمئن ترین روش به کمک ما بیاید تا همچنان دندان را حفظ کنیم و نیازی به کشیدن دندان نداشته باشیم.

شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر راجع به پرکردن دندان و سایر مسائل دندانپزشکی به وبسایت پایگاه سلامت دهان و دندان مراجعه کنید و با مطالعه مقالات این وبسایت سطح معلومات خود را در این زمینه افزایش دهید.





:: بازدید از این مطلب : 18
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 8 آبان 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: